سيو

26 يونيو 2023

هل يؤثر طول المقالة على ترتيب تحسين محركات البحث لموقعك الإلكتروني؟

كتابة مقال متوافق مع السيو

سيو



هل يؤثر طول المقالة على ترتيب تحسين محركات البحث لموقعك الإلكتروني؟


سواء بتحب تستخدم جوجل أو لأ بس مفيش شك ان جوجل بيحدد مين يظهر في نتائج البحث الأولي ومين ميظهرش خالص في النتائج. عشان كده لازم تخلي بالك ان يكون كتابة مقال متوافق مع السيو ومع إملاءات Google وده لانه بيتحكم في 91.86٪ من عدد زيارات لموقعك الإلكتروني عبر الإنترنت.


بالنسبة لمواقع الأخبار:

من الواضح أن مُحسّنات محرّكات البحث هو المحرك لعجلة القيادة عشان تكون متواجد عبر الإنترنت. عشان كده محسنات البحث مهتمة جدًا انهم يتجنبوا الأخطاء على جوجل وينفذوا القواعد الارشادية بتاعته لدرجة أنهم بيقوموا بإنتاج تصميمات وكتابة المحتوى اشبه ب كأنها مصممة ل بوت مش ناس عادية. ولما بيوصل للمستخدم النهائي بيبقي وكأنه فكرة متأخرة لأنه كأنه ل بوتات.


بخصوص كتابة مقالات سيو متوافقة مع محركات البحث ، في قاعدة عامة ملخصها أن كتابة مقال متوافق مع السيو "تحسين محركات البحث" لازم يكون مكون من 300 كلمة على الأقل. ممكن نقول أن القاعدة هنا جت من خلال نصيحة متكررة من خبراء تحسين محركات البحث. اللي بينصحوا عملائهم ، أنه عشان يحتل موقعك الإخباري مرتبة عالية ، لازم تنشر مقال لا يقل عن 300 كلمة!


خلينا نعرف چون مولر من Google قال ايه، قال ان طول المقالة مش مهم في الواقع ، لما الموضوع يكون له علاقة بترتيب تحسين محركات البحث لمواقع الأخبار. وخليك فاكر ان الهدف الرئيسي من اى موقع إخباري انه يساعد القارئ يعرف اخر الأخبار العاجلة أو تفاصيل حدث معين.



كمان من خلال جلسة Google Search Central SEO hangout

واحدة من متخصصين مُحسنات محركات البحث (SEO) سألت سؤال ل چون مولر لو كانت المواقع الإخبارية بتتعرض لخطر الإضرار بترتيب مُحسّنات محرّكات البحث لما يتم نشر مقالات قصيرة.

وكمان اضافت انها اختارت" عدم فهرسة المقالات القصيرة في موقعها الاخباري" تحديدا للمقالات اللي بتتكون من فقرة واحدة بس ونفس الاستفسارات دي كان بيشاركها فيها ناس كتير من اصحاب المواقع الاخبارية


رد چون مولر عليها كان أن لو انتي مش مهتمة بأن المقالات دي تظهر على جوجل تقدري تستخدمي خاصية عدم الفهرسة ولكن من وجهه نظره ان لو المقالة قصيرة ان ده مش سبب كافي ان يتعملها عدم الفهرسة وأضاف أن المقالات القصيرة مفيش منها مشكلة بالنسبة ل جوجل.



وإن رد چون مولر ده جعل الناس يعيدوا تقييم القاعدة الأساسية اللي قولناها قبل كده لنشر المقالات وانها لا تقل عن 300 كلمة.



ملخص


يقوم جوجل كمحرك بحث أو بالأخص اخبار جوجل بفهرسة المقالات الإخبارية فيما يتعلق بمدى ملاءمتها للجمهور المستهدف. لو كان المحتوى بتاعك يعتبر أكثر قيمة للقراء ، فسيتم فهرسته وعرضه بسرعة في اعلى قوائم أخبار جوجل.


اصحاب المواقع الالكترونية بيلاقوا نفسهم تحت ضغط كبير انهم يكتبوا عدد كلمات كبير جدا في مقالاتهم الإخبارية عشان يضمنوا أنهم يظهروا في محركات تحسين البحث.

ببساطة، تقدر تنشر مقالات سيو قصيرة طالما أنها تستحق النشر للقراء المستهدفين.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج